torsdag 18 december 2008

Att dömma den katolska tron!

Det debatteras i dagarna och har gjort egentligen i månader om den katolska kyrkans tro på de kristna bloggarna. Bakgrunden är givetvis att Ulf Ekman bjöd in Biskop Arborelius till Livets ord,vidare har ekumenik debatten tagit propotioner som på vissa bloggar blir till sist löjliga.
Jag har följt debatten med intresse speciellt med tanke på att min fru är varmt troende katolik. Jag har själv börjat gå i den katolska kyrkan som jag tidigare har skrivit om här. Där har jag på nära håll fått se mer hur det fungerar i den katolska kyrkan,jag har dessutom haft samtal med en katolsk präst vid ett antal tillfällen,samt med vanliga troende katoliker.

När jag växte upp så hade jag ingen tanke på att ens besöka den katolska kyrkan, jag avfärdade dom som villokyrka! Speciellt under min aktiva Livets Ord tid.
När jag träffade min fru så hade jag många fördommar om den katolska tron och ville helst att hon inte hade kontakt med dom. Detta visade sig vara en katastrof väg! Min fru mådde inte bra och vårt äktenskap led. Jag fick ändra mig och låta henne gå dit. När hon började gå dit till mässan så märkte jag att hon kom hem med en Jesus närvaro i sitt liv. Jag funderade på detta och följde med henne i bland dit på mässan. Jag såg nya saker som jag inte förstod och i fråga satte.

Med tidens gång började jag gå oftare till katolska kyrkan tillsaken hörde att jag hade inte varit aktiv i någon kyrka på 13 års tid och hade i stort sett noll förtroende för kyrkor över huvud taget.När jag talade med prästen i kyrkan såg jag Jesus i honom, mina fördommar fick gå och jag upptäckte att Gud använder den katolska kyrkan!

Jag vet idag att den katolska kyrkan har brister och en del läror som jag inte alls håller med om. Men vilken kyrka är korrekt i alla läror? Vår egna svenska kyrka till ex har ju också dom brister för att inte tala om alla frikyrkor där listan kunde bli lång över misstagen och hårdheten som har funnits.

I himlen där vi alla troende ska träffas en dag! Så skall du som inte vill ha något att göra med katoliker och dömmer ut dom totalt få se just katoliker!!!! Vad ska du göra då? Köra ut dom från "din"himmel? Nej jag tror inte det! I himlen skall vi alla samlas och vi borde gemensamt försöka få med oss så många som möjligt dit innan det är försent.
Guds välsignelse.

2 kommentarer:

Charlotte Thérèse sa...

Fint att du bidrar till ekumeniken genom att berätta detta...! :-)

Anonym sa...

Ja, käre vän, kärleken känner inte av några samfundsgränser.

Björn Horst
http://my.opera.com/bjornhorst/blog/