tisdag 16 december 2008

Möte mellan religioner i Rom.

Jag läste på en katolsk blogg idag att det har varit ett möte mellan katoliker och muslimer i Rom. Detta enligt www.signum.se Kärleken till Gud och människan var temat!
Man talade om diskriminering,människovärde och respekt mötet avslutades med audiens hos Påve Benedict som sade" -Att de alla både katoliker och muslimer var medlemmar i Guds familj"De skall fortsätta samtalen i framtiden i ett muslimskt land.

Jag blir orolig när jag läser sådana här uttalanden minst sagt. En sak är det att vilja ha fred med muslimer men att säga att vi båda är medlemmar i Guds familj! Där reagerar jag som kristen.

Påve Benedict har säkert läst Jesu ord -Jag är vägen ingen kommer till fadern utom genom mig!
Vad är det för budskap han ger de kristna i världen med detta uttalande! Att man kan komma till himlen via andra religioner med? Hade jag varit katolik så hade jag reagerat starkt emot detta uttalande!

Vi kristna är inte kallade till att söka fred med andra religioner ! Vi är kallade till att predika evangelium! Att med Guds kärlek gå och berätta det glada budskapet till muslimen och andra icke troende. Vi är dock inte kallade att som tidigare i historien gå ut och slå folk i huvudet med vår tro!

Nej vi är kallade att predika det GLADA evangeliet med kärlek och nåd för syndaren. Jag vill inte ha något religionskrig med andra religioner! Jag vill leva i fred med icke troende men jag vill få möjligheten att med kärlek berätta det glada evangeliet,jag respekterar andra med annan syn på livet och vill också jag bli respekterad!

Gospelmedia har gett ut en bok om hur det är att vara kristen i muslim världen boken är skriven av Broder Andrew! http://www.gospelmedia.se/product_info.php?cPath=1_16&products_id=154 Den talar om hur muslimer som konverterar till kristendomen får leva i fruktan för sina liv! Ingen enhet där inte! Men mycket diskrimination!

Kanske Påven inte hade uttalat sig som han gjorde om han hade läst den boken.
Guds välsignelse

Inga kommentarer: