måndag 29 december 2008

Vandra i kärlek!!

Jag har länge tänkt på enhets debatten och känt hur less jag är på den. Jag har ännu inte märkt att något gott har kommit ur den. Jag har tänkt på hur ser Gud på denna debatt? Svaret hittade jag i 1 joh 4:4-21 I dessa versar talar Johannes om kärleken. I vers 4 skriver Johannes "Ni är av Gud han har övervunnit dessa han som är större än den som är i världen" vidare i vers 7 "mina barn låt oss älska varandra för kärleken är av Gud var och en som älskar han är född av Gud och känner Gud" vidare i vers 8 " Den som inte älskar han har inte lärt känna Gud för Gud är kärleken" Vidare i de följande versarna skriver Johannes om hur Guds kärlek är fullkomnad i oss och hur han har gett sin son som försoning för oss. Det starkaste kommer i vers 20 "om någon säger sig älska Gud och hatar sin broder så är han en lögnare. För den som inte älskar sin broder som han har sett,han kan inte älska Gud som han inte har sett.
Vers 21 fortsätter "och de budet har vi från honom att den som älskar Gud han skall också älska sin broder.

Vad vill jag då säga om dessa versar? Vers 4 debatten som har varit har inte varit kristus lik ! Den har i många fall gått över styr och blivit mer lik världens sätt att skriva och anklaga bröder! Vers 4 säger att Gud har övervunnit världen och följande versar att vi har fått Guds kärlek i oss genom försoningen. Men vi har i enhets debatten tappat detta. Det har varit pajkastning och letandet efter både flisor och grand i våra bröders ögon!

I vers 20 och 21 talar herren om befallningen att älska sina bröder, jag fruktar att genom diskutera sina bröders läror och närmande till andra bröder som man inte delar samma åsikt som, så motverkar vi detta bud, Vandrar vi i kärlek så är det inte längre intressant hur andra väljer att tillbe Gud för vi möter dom med kristi kärlek ! Genom kristi kärlek så blir vi eniga därför vi har bägge Guds ande inom oss. För hur det än är så har vi alla troende en kallelse från Jesus att gå ut till världen och predika evangelium. Genom Guds kärlek kan vi nå de förlorade och vi kan känna hans hjärta för dessa människor som går förlorade varje dag!!! Låt oss lägga denna enhets debatt till punkt!!! Låt oss närma oss Jesus så att hans kärlek fyller oss så att vi kan älska våra bröder och vi kan gå ut trots olika läror och vinna världen för honom!!
Guds välsignelse och ett gott nytt år!

Inga kommentarer: